Giessen,
23
april
2014
|
23:12
Europe/Amsterdam

Zeven keer Ilse DeLange in nieuwe HAK commercial

HAK appelmoes, wie is er niet mee opgegroeid? Ook Nederlands populairste zangeres Ilse DeLange. Vanaf woensdag 23 april 2014 is zij voor het eerst op de Nederlandse televisie te zien in de nieuwe HAK TV-commercial. Ilse deelt in de commercial de hoofdrol met de oer-Hollandse appelmoes van HAK en speelt maar liefst zeven keer zichzelf. Iedere keer laat ze een andere kant van zichzelf zien en krijgt ze van de kok van HAK een verrassend lekker Hollands appelmoesgerecht voorgeschoteld. Zo zien we onder andere Naturel Ilse, Country Ilse, Rock Ilse en Pop Ilse de revue passeren en zit er zelfs een kleine Ilse aan tafel.

Met deze tweede commercial uit een nieuwe reeks met bekende Nederlanders wil HAK, na rode kool met Ronald Koeman, Nederlandse gezinnen met Ilse DeLange inspireren om ook eens op een andere manier HAK appelmoes te eten. Want met appelmoes kun je meer variëren dan gedacht wordt. Lars Oostveen neemt in de commercial de rol van HAK-kok voor zijn rekening.

Ilse DeLange was direct enthousiast toen zij het script voor het eerst onder ogen kreeg: "Ik ben een liefhebber van appelmoes. Bij mijn oma stond een appelboom in de tuin. Elk jaar maakte zij van de appels heerlijke appelmoes, daar moest ik dan ook als eerste aan denken toen ik werd gevraagd voor deze reclame. Ik vond het een super idee om de veelzijdigheid van appelmoes te koppelen aan de verschillende kanten van mijn muzikale loopbaan. HAK is een merk met een enorme Hollandse traditie en omdat ik zoveel in het buitenland ben waardeer ik alles wat Hollands is des te meer. En de commercial is echt te gek geworden!” 

Nederlanders en appelmoes
Uit onderzoek* blijkt dat 80% van alle Nederlanders wel eens appelmoes koopt. Als we het kopen, hebben we meestal meerdere potten op voorraad. Vrijwel alle appelmoes kopers (90%) eten appelmoes 's avonds bij het eten, bij aardappelen, groenten, vlees of vis en bij patat. "Appelmoes eten we vooral bij maaltijden waarbij we dat gewend zijn. Daardoor is appelmoes een beetje te gewoon geworden terwijl het juist een erg veelzijdig product is dat op veel verschillende manieren te gebruiken is", aldus Nicole Freid, Marketing directeur van HAK. "Wij laten met de nieuwe commercial zien dat je volop kunt variëren met HAK appelmoes door het net even anders dan normaal te combineren. Waarom niet een keer een Hollandse gemengde salade met een appelmoesdressing of een oud-Hollandse hete bliksem van appelmoes. Hollands eten kan nog zó veel lekkerder zijn, als je maar weet te variëren."

Ilse DeLange
Ik vond het een super idee om de veelzijdigheid van appelmoes te koppelen aan de verschillende kanten van mijn muzikale loopbaan. HAK is een merk met een enorme Hollandse traditie en omdat ik zoveel in het buitenland ben waardeer ik alles wat Hollands is des te meer
Ilse DeLange

HAK appelmoes is niet weg te denken uit de maaltijd van veel Nederlanders. Meer dan de helft van de appelmoes liefhebbers geeft de voorkeur aan het HAK merk. Gewone appelmoes is veruit het populairst (97%), gevolgd door biologische appelmoes (47%) en appelmoes met kaneel (42%). Kopers waarderen HAK appelmoes om de goede, constante kwaliteit en de betrouwbaarheid. Per jaar worden er maar liefst 16 miljoen potten HAK appelmoes verkocht. 

HAK appelmoes: een traditie van meer dan 60 jaarAppelmoes is één van de oudste producten van HAK. De eerste HAK appelmoesproductie vond plaats in 1952. De appels werden destijds verspreid in het hele dorp Giessen, door de inwoners geschild en bij een steenfabriek op een oven gedroogd. De producten werden toen ook al goed verkocht, vandaar dat eind 1952 de eerste Conservenfabriek H.C. Hak werd geopend. Toen al onderscheidde HAK zich met haar appelmoes door de kwaliteit en eigen receptuur met een mix van specifieke appelrassen. Deze specifieke mix zorgt er vandaag de dag nog steeds voor dat de appelmoes van HAK uniek is qua smaak, structuur en kleur. 

De nieuwe HAK-commercial met Ilse DeLange wordt op 23 april 2014 uitgezonden vanaf 19.55 uur en loopt door tot het najaar van 2014. De verwachting is dat Ilse DeLange daarna weer plaatsmaakt voor een nieuw gezicht met een ander iconisch product van HAK. Reclamebureau Etcetera was opnieuw verantwoordelijk voor concept, creatie en productie van de commercial. 

Commercial credits

Klant: HAK B.V. – Nicole Freid, Timo Hoogeboom, Jaap Smeulders

Bureau: Etcetera

Creatie: Maarten Remmers, Wouter Voges

Account: Dick van der Lecq, André Koster, Sabien Smit

RTV: Ronald Hietbrink

Productiemaatschappij: Czar

Regisseur: Willem Gerritsen

Producer: Emelie van Wensen

Postproductie: The Ambassadors

Geluid: Earforce 

Boilerplate

Groentefabrikant HAK werd opgericht door de familie HAK in Giessen in het land van Heusden en Altena. Hier verwerkt het voormalig familiebedrijf (150 medewerkers) sinds de oprichting al meer dan 60 jaar verse groenten en fruit van hoge kwaliteit. Het motto van HAK is “Leven uit afhankelijkheid”. Hiermee onderstreept het bedrijf het principe van wederkerigheid en respect voor mens en natuur bij alles wat het bedrijf doet.

HAK gelooft dat het voor consumenten eenvoudig is om dagelijks een lekkere en goede Hollandse maaltijd te eten met kwaliteitsingrediënten van dichtbij. Om die reden wil HAK consumenten inspireren hoe ze dagelijks een lekkere Hollandse maaltijd kunnen bereiden. Door lekkere, hoogwaardige kwaliteitsgroenten en fruit aan te bieden die het bedrijf waar mogelijk lokaal teelt en vervolgens verwerkt en op smaak brengt in Giessen.