Giessen,
06
november
2013
|
05:45
Europe/Amsterdam

Hollandse maaltijd veel populairder dan gedacht

HAK verheerlijkt vanaf 6 november lekker Hollands eten met Woensdag HAKdag

Klik voor grote versie
infographic
Deel deze infographic via social media of op uw site

“Wat eten we vandaag?” is de meest gestelde vraag in Nederlandse gezinnen. En wat blijkt? We zetten gedurende de week nog steeds overwegend een Hollandse maaltijd op tafel (aardappelen, groenten en vlees). Ondanks de opkomst van andere keukens kiest meer dan 60% van alle Nederlandse gezinnen 3 maal of vaker per week voor de traditionele Hollandse pot. Alleen meestal wel op basis van slechts een handvol vaste recepten. Reden voor HAK om als eerste de Hollandse keuken op een welverdiend voetstuk te plaatsen. De groentefabrikant wil Nederlanders zo laten ervaren dat er veel meer variatie mogelijk is dan dat we zelf dagelijks (be)denken. En dan ook nog eens met groenten van dichtbij. Vanaf 6 november is het daarom elke week Woensdag HAKdag, met wisselende nieuwe maaltijdideeën om lekker Hollands te eten.

Gezien de nog altijd grote populariteit van de Hollandse maaltijd heeft HAK alle reden om deze terug te plaatsen op een voetstuk. Zeker omdat de meeste Nederlanders tegenwoordig eerst bepalen welke groente ze willen eten en dan pas het vlees erbij kiezen. Het bedrijf gaat consumenten inspireren met recepten van producten die van dichtbij komen, met een hedendaagse twist. Allen samengesteld door Steef Cuijpers, de vaste kok van HAK die ook in de TV commercial met Ronald Koeman te zien is. Vanaf 6 november is Woensdag HAKdag dan ook een feit.

Met Woensdag HAKdag en de populariteit van Hollandse groenten is ‘woensdag gehaktdag’ verleden tijd, aldus Steef Cuijpers de vaste kok van HAK. “Hoewel we nog steeds graag een gehaktballetje bij de groenten en aardappelen prikken denkt de Nederlander tegenwoordig eerst heel bewust na welke groenten hij wanneer eet. Ook letten gezinnen steeds vaker op waar de groenten vandaan komen, het liefste van dichtbij. In die trend passen de streekproducten van HAK dus uitstekend.”

Afwisseling en voordelig

Afwisseling in recepten is echter nog niet waar een doorsnee Nederlands gezin sterk in is. De helft van de gezinnen heeft een vast eetpatroon met minimaal 1 tot 3 vaste recepten per week. Gemiddeld geven ze dan 6 tot 7 euro uit voor de avondmaaltijd. HAK- kok Steef Cuijpers: “Consumenten zijn vandaag de dag kostenbewust en geïnteresseerd in een voordelige maar wel lekkere en verantwoorde maaltijd. En dat kan met vers verwerkte groenten, want dat zijn relatief bekeken de goedkoopste groenten.”

Om Woensdag HAKdag kracht bij te zetten zal HAK op dinsdag en woensdag via TV, radio, de website www.woensdaghakdag.nl en in de supermarkt consumenten helpen om ’s avonds een lekkere, smaakvolle en voordelige Hollandse maaltijd op tafel te zetten. “Met een variatie aan groenten van Hollandse bodem zoals rode kool, bruine bonen, witte bonen in tomatensaus, wortelen of doperwten is de vraag Wat eten we vandaag?’ dan snel beantwoord.”

Zaterdag blijft P-dag: pizza, patat en pannenkoeken

Van maandag tot donderdag eten we het vaakst ‘aardappelen-groenten-vlees’. Maandag is daarbij nog immer de meest populaire dag. Vanaf vrijdag laten we de teugels vieren. Op zaterdag, de P-dag, eet een groot deel van de Nederlanders pizza, patat en pannenkoeken.

“Dat we juist van de woensdag HAKdag maken komt door het feit dat halverwege de week het vers wat je in het weekend gekocht hebt vaak op is of niet langer kunt bewaren. Dat maakt het lastig om op woensdag te beslissen wat je eet. Maar je kunt als alternatief wel versverwerkte groenten zoals rode kool, bruine bonen en doperwten blijven eten als onderdeel van de Hollandse maaltijd. Lekker, vers van het Hollandse land en ook nog eens voordelig”, zo besluit een bevlogen Steef Cuijpers.

 

Boilerplate

Groentefabrikant HAK werd opgericht door de familie HAK in Giessen in het land van Heusden en Altena. Hier verwerkt het voormalig familiebedrijf (150 medewerkers) sinds de oprichting al meer dan 60 jaar verse groenten en fruit van hoge kwaliteit. Het motto van HAK is “Leven uit afhankelijkheid”. Hiermee onderstreept het bedrijf het principe van wederkerigheid en respect voor mens en natuur bij alles wat het bedrijf doet.

HAK gelooft dat het voor consumenten eenvoudig is om dagelijks een lekkere en goede Hollandse maaltijd te eten met kwaliteitsingrediënten van dichtbij. Om die reden wil HAK consumenten inspireren hoe ze dagelijks een lekkere Hollandse maaltijd kunnen bereiden. Door lekkere, hoogwaardige kwaliteitsgroenten en fruit aan te bieden die het bedrijf waar mogelijk lokaal teelt en vervolgens verwerkt en op smaak brengt in Giessen. Vers van het land, na oogst binnen 5 uur in de pot.