Giessen,
18
februari
2015
|
19:30
Europe/Amsterdam

Nieuwe HAK bonencampagne van start

Bonen erbij: de feiten [infographic]

Klik voor grote versie
infographic
Deel deze infographic via social media of op uw site

Bonen, of peulvruchten, passen helemaal in de hedendaagse en nieuwe manier van eten. Toch vinden veel Nederlandse huishoudens het lastig om vaker bonen op het menu te zetten. Met een nieuwe campagne wil groentefabrikant HAK daarom inbreken op het vaste weekmenu van Nederland. Hoofdrolspeler en oer-Hollandse chefkok Herman den Blijker laat in verschillende TV commercials zien hoe je soepen, pasta’s, wokgerechten en salades kunt verrijken met bonen erbij van HAK. Zo demonstreert hij hoe je je bestaande gerechten lekkerder, rijker en veelzijdiger kunt maken.

Van Nederlandse gezinnen is bekend dat ze elke week terugvallen op dezelfde maaltijdroutine. Drie keer per week eten we een aardappelen, groenten en vleesmaaltijd, één of twee keer pasta, één keer pizza, patat of pannenkoeken (de zogenaamde ‘P-dag’), één keer een rijstmaaltijd en één keer soep of salade. Toch wijzigt de consument langzaamaan zijn eetpatroon. Van zwaar eten met veel vlees gaan we over op minder vlees, minder dierlijke eiwitten en minder koolhydraten.

“In onze nieuwe commercials breken we letterlijk in op het weekmenu van Nederland” zegt Marketingdirecteur Nicole Freid van HAK. “Op deze manier willen we laten zien dat je elke doordeweekse maaltijd met bonen kunt verrijken. Voor de gerechten die mensen wekelijks eten, hebben wij een herkenbare wereld opgeroepen en laten we zien hoe je bijvoorbeeld kunt aansluiten op de Italiaanse of Aziatische keuken.”

Nieuwe bonenmixen
Niet elke boon mag bij HAK in de pot: van het zaadje tot aan het bord wordt kritisch gekeken of een boon wel van voldoende hoge kwaliteit is. HAK selecteert alleen de bonen die het lekkerst zijn en op de juiste manier geteeld en geoogst worden. Ter gelegenheid van de nieuwe campagne introduceerde HAK drie nieuwe bonenmixen. Hierin zijn de meest favoriete bonen van Nederlandse huishoudens gemixt om nog meer te kunnen variëren in de keuken. Herman den Blijker laat in de commercials zien hoe je dat kunt doen. 

HAK staat als marktleider bekend om zijn bonen en volgens de groentefabrikant zijn bonen weer helemaal terug van weggeweest. Bonen worden vooral op een eenzijdige en traditionele manier gegeten in bekende gerechten als chili con carne of bruine bonen soep. “Bonen zijn naast lekker en veelzijdig, voedingskundig gezien één van de beste producten uit de natuur en kunnen ook prima een keer ingezet worden als alternatief voor aardappels of vlees. Er is volop variatie mogelijk met bonen erbij.” besluit Freid.

De commercials van de nieuwe HAK-campagne zijn hier te bekijken en vanaf vanavond 20.45 uur voor het eerst te zien op TV. ETCETERA is opnieuw verantwoordelijk voor de totale realisatie van de campagne die de favoriete groenten van HAK koppelt aan Hollandse helden. Zo kookte Ronald Koeman al op het land met de rode kool van HAK en zette Ilse DeLange de appelmoes van HAK in de spotlights.

Credits campagne:

Klant: HAK B.V. – Nicole Freid, Amy Rietmeijer
Bureau: ETCETERA
Creatie: Maarten Remmers, Wouter Voges
Account: André Koster, Sabien Smit, Irene Harte
Strategie: Olaf Arkauer
RTV: Marieke Prette
Productiemaatschappij: Czar
Regisseur: Rogier van der Ploeg
Producer: Emelie van Wensen
Postproductie: The Ambassadors
Geluid: Earforce

Over HAK

Groentefabrikant HAK werd opgericht door de familie HAK in Giessen in het land van Heusden en Altena. Hier verwerkt het voormalig familiebedrijf sinds de oprichting al meer dan 60 jaar verse groenten en fruit van hoge kwaliteit. Het motto van HAK is “Leven uit afhankelijkheid”. Hiermee onderstreept het bedrijf het principe van wederkerigheid en respect voor mens en natuur bij alles wat het bedrijf doet.

HAK gelooft dat de wereld een betere plek is waar je langer en gezonder kan leven als iedereen veel groenten en fruit eet. HAK wil gezond eten en leven lekkerder en gemakkelijker maken met eerlijke kwaliteitsgroenten en fruit die HAK indien mogelijk dichtbij huis teelt en oogst en thuis in Giessen verwerkt en op smaak brengt.