Giessen,
16
april
2018
|
00:00
Europe/Amsterdam

HAK grootste driver in groei peulvruchtencategorie

HAK drijft groei door innovaties in bonensegment

De groei van plantaardig eten neemt nog steeds toe en het ziet ernaar uit dat Nederlanders daar binnen steeds meer gewend raken aan het eten van bonen. Het gezondheidsbewustzijn van Nederlanders en de trend om meer plantaardig te eten, is terug te zien aan de omzetcijfers van de peulvruchtenindustrie: de categorie is sinds 2014 met maar liefst 25%1 gestegen; goed voor een totale omzet van meer dan €65 miljoen in 2017. Het marktaandeel van HAK steeg naar maar liefst 38%: een omzet van €25 miljoen2. Mede door de innovaties op het gebied van verpakkingen en modernisering van het aanbod in bonen zag HAK haar omzet in de peulvruchtencategorie stijgen met ruim 10%3.

“We zien een verandering in het eetgedrag van de consument. De plantaardig eten trend is nog steeds groeiende en HAK drijft de groei, als marktleider, in de gehele categorie peulvruchten met bruine bonen, witte bonen (in tomatensaus) en kapucijners”, aldus Nicole Freid, directeur marketing en innovatie. In het “moderne” bonen segment (kidneybonen, kikkererwten, linzen, etc.) ziet HAK eveneens een enorm groeipotentieel. “Meer dan een kwart van dit segment is reeds in handen van HAK (26%4). Door te blijven innoveren voorzien wij dat de groei van peulvruchten nog lang niet ten einde is.

Bruine boon blijft favoriet; omzet bonen in stazak groeit explosief

Voor het vierde opeenvolgende jaar blijft de bruine boon van HAK de favoriete peulvrucht van Nederlanders. De bonen in stazak maken de grootste groei door: de introducties van de nieuwe varianten zorgden voor een verdubbeling van de omzet ten opzichte van 2016. De innovatieve stazak-verpakking zorgt voor een flinke aanwas van nieuwe consumenten in de categorie: maar liefst 35% van de shoppers kocht voorheen geen bonen. Het stazak assortiment bestaat inmiddels uit veertien varianten en trekt vooral de jonge, moderne eter aan die op zoek is naar gezondere opties en vaker een dag in de week vlees laat staan.

“Geen week voorbij zonder bonen erbij”

In navolging van de reeds succesvolle campagne “Bonen erbij”, start op 16 april het cross-mediale offensief “Geen week voorbij zonder bonen erbij” teneinde de consument aan te sporen minstens een keer per week een maaltijd te bereiden met bonen. Topkok Herman den Blijker en een selectie van een aantal invloedrijke foodbloggers (o.a. De Hippe Vegetariër, Francesca Kookt, en GWESSE van Leonie ter Velde) zullen gedurende het jaar laten zien hoe makkelijk en vooral hoe lekker het is om wekelijks voor een maaltijd met vezel- en eiwitrijke bonen te kiezen.

Freid: “Ondanks dat de bonenconsumptie de afgelopen jaren significant gestegen is, zit de boon nog steeds niet in de routine van de consument. Barrières als “ik weet niet hoe ik het lekker kan maken” of “ik denk er niet aan” zijn nog veel gehoord. Slechts minder dan 20% van de consumenten eet wekelijks bonen terwijl het Voedingscentrum aanbeveelt om wekelijks peulvruchten zoals kidneybonen, linzen en kikkererwten te eten. Met deze campagne schalen we onze missie om mensen te helpen meer bonen te eten op naar een wekelijkse: we gaan consumenten elke week verleiden en inspireren met lekkere bonenrecepten en (nieuwe) producten zodat bonen steeds meer onderdeel uit gaan maken van het wekelijkse menu van de Nederlander. Ook zullen we in onze communicatie de voordelen van bonen meer naar voren brengen: krachtbommetjes vol vezels, vitamines én plantaardige eiwitten. Ook lekker tijdens een dagje zonder vlees."

 

 

 

 

 

 

 

Fotobijschrift:

De introductie van de innovatieve stazak eind 2015 blijkt een van de grootste successen te zijn voor de groentefabrikant uit Giessen. Vooral de bonenschotels zijn populair bij de Nederlanders hetgeen resulteert in een verdubbeling van de omzet in dit segment ten opzichte van 2016. De vraag naar moderne peulvruchten, zoals kikkererwten en linzen, nam tevens enorm toe, vooral in de grote steden. Uit de cijfers blijkt dat Nederlanders steeds vaker de weg vinden naar de peulvruchten in het schap. De categorie steeg in vier jaar tijd met maar liefst 25%.

1Bron: IRI ISSM – MAT w8 2018
2Bron: IRI ISSM – MAT w8 2018
3Bron: IRI ISSM – MAT w8 2018
4Bron: IRI ISSM – MAT q4 2017